Wanaka and the West-Coast - Reisverslag uit Punakaiki, Nieuw Zeeland van Sanne Veldman - WaarBenJij.nu Wanaka and the West-Coast - Reisverslag uit Punakaiki, Nieuw Zeeland van Sanne Veldman - WaarBenJij.nu

Wanaka and the West-Coast

Door: Sanne Veldman

Blijf op de hoogte en volg Sanne

25 November 2012 | Nieuw Zeeland, Punakaiki

Vrijdag 16 november; was mijn eerste volle dag hier in Wanaka, het was die dag redelijk weer, veel wolken af en toen beetje zon maar temperatuur was aangenaam. Ik ben vandaag langs de linker kant van lake wanaka gelopen ongeveer 8 km heen en 8 km terug. Tussendoor genoten van de geweldige uitzicht wat ik had, Nieuw-Zeeland blijft me verbazen het is hier echt super mooi! Toen ik weer terug was in het hostel heb ik een meisje uit Engeland ontmoet. Wij zagen op buiten een plantenbak met munt en wij wouden daar munt thee van gaan maken. Wij de blaadjes zo goed mogelijk afspoelen maar konden niet voorkomen dat we thee hadden met beestjes, ach zo kregen we wel extra proteïnen binnen! Even later was ik weer in de keuken om nieuwe te maken hoor ik iemand mijn naam zeggen zie ik daar Chris staan, ik heb hem ontmoet in Queenstown, echt toevallig dat ik hem daar weer tegen kwam. ’s Avonds met een groep Nederlanders, Duitsers en Engelse meisje biertje gedronken in een pub.
Zaterdag 17 november; het was vandaag echt super slecht weer, veel regen. Omdat het zo slecht weer was hebben we Yenga gespeeld met wat Nederlanders. Heel lang niet meer gespeeld maar was wel weer even grappig. Chris zij dat hij een auto ging huren en de west coast ging doen en had aangeboden om samen te gaan reizen, dit leek mij wel wat en ’s middags hebben wij uitgestippeld hoe we het gaan doen. Heb de weken dat ik hier zit nog niet zo ver voor uitgepland als vanmiddag! Ben daarna nog ff dorp in geweest om op zoek te gaan naar schoenen want heb eigenlijk best wel spijt dat ik mijn wandel schoenen niet mee genomen heb, wel wat gevonden maar niet in mijn maat. Zondag 18 november; het weer is vandaag gelukkig weer heel veel beter geworden, ongeveer 18 graden, zon en bijna geen wolken. ’s Ochtends samen met Lotte (ze slaapt op zelfde kamer als mij, heb haar gister avond ontmoet) wezen ontbijten en elkaar verteld wat we die dag van plan waren, Lotte bood aan om samen met haar en een ander meisje de roys peak track te lopen wat mij ook wel erg leuk leek. Half 12 hadden we afgesproken bij een kruispunt. Tussendoor was er nog een klein marktje hier in Wanaka waar ik even overheen ben gelopen en heb een leuk simpel armbandje gekocht. Half 12 heb ik het andere meisje ontmoet zij heet Katherine (hoop dat ik het goed schrijf) en komt uit Duitsland. We zijn naar het begin van de track gelopen dit was minstens een uur lopen. En zijn vanaf daar gaan klimmen, het pad was heel goed en best wel breed alleen lag er wel overal stront van schapen en koeien. Ongeveer halverwege zijn Katherine en ik samen verder gelopen naar de top toe Lotte wou graag eerder terug zijn. We hebben er 3,5 uur over gedaan om de top te bereiken (1500 m), wat een geweldig uitzicht hadden wij daar! Lake Wanaka zag er van boven heel mooi blauw uit en je kon heel mooi over de bergen met witte sneeuw toppen heen kijken! Na ongeveer een half uurtje zijn we weer naar beneden gaan lopen en hebben hier bijna 2 uur over gedaan. Eenmaal beneden was onze energie redelijk op we hadden geen water en geen eten meer en moesten nog een dikke uur terug lopen. Omdat we met zijn tweeën waren zijn we maar gaan liften langs de kant de eerste 4 auto’s reden doodleuk voorbij maar de 5e stopte gelukkig en wou ons meenemen naar het centrum van Wanaka, wij waren dolblij!! ’s Avonds redelijk op tijd naar bed gegaan want ik was op!
Maandag 19 november; vandaag heb ik Mount Iron beklommen deze was wel minder spectaculair dan die van gister maar het uitzicht was eveneens mooi!! Deze berg was ongeveer 500m hoog en heb hier in totaal 1 uur en drie kwartier over gedaan om de berg op en af te wandelen. ’s Middags ben ik lekker bij het water gaan zitten en lekker gaan genieten van het mooie weer. Chris gaat vandaag naar Queenstown voor 1 nachtje om de auto op te halen en komt morgen mij dan ophalen hier in Wanaka. Ik heb aan het einde van de middag nog met Lotte en Katherine een gigantische groot ijsje gegeten, lekker!

Dinsdag 20 november; was Chris rond 10.00 bij het hostel. Hebben alle spullen ingepakt nog even boodschappen gedaan en gingen op weg richting Franz Josef. Tussendoor zijn we nog vaak gestopt bij plekken wat ons wel mooi leek en wat we van te voren hadden uitgezocht. Als eerste zijn we gestopt bij Lake Hawea. Daarna zijn we gestopt bij blue pools, het water was daar echt kraakhelder en heel mooi blauw van kleur! Naar weer een stukje rijden zijn we gestopt bij thunder creek falls, daar hebben we nog geprobeerd om bij de waterval zelf te komen maar de stroming was te sterk en er was niet genoeg stenen om je er aan vast te houden. Zijn nog heel even in Haast gestopt maar dat was niet heel erg bijzonder. Daarna zijn we naar ship creek gereden we hadden gelezen dat je daar dolfijnen kan zien, jammer genoeg waren ze er vandaag niet. Daarna gingen we naar knights point, lake paringa, glacier view point van Fox glacier (super mooi!) en als laatste zijn we gestopt bij Franz Josef glacier. Daar zijn we naar de voet van de gletsjer gelopen het was minder mooi dan de Fox vond ik omdat er een groot gedeelte was afgebrokkeld/ingestort. Daarna doorgereden naar de hostel wat ik van te voren had geboekt, Chateau Franz backpackers, mooi en gezellig hostel.
Woensdag 21 november; vandaag gingen Chris en ik allebei andere dingen doen in Franz Josef. Hij ging met de helicopter naar de glacier. Ik heb die dag verschillende tracks gelopen in de omgeving. Het leek wel of ik daar de hele dag door een regenwoud gelopen heb. Ik heb vandaag ongeveer 6 uur gelopen. Hierna was ik ook moe en ben toen lekker gaan douchen en heb ook even helemaal niks gedaan. ’s Avonds toen het donker was hebben we nog een korte route gedaan waar we glowwormen konden zien en wat was het mooi om ze weer te zien het blijven mooie beestjes zo in het donker!!
Donderdag 22 november; toen ik wakker werd vanmorgen zag ik dat er een internet kaartje naast mijn kussen lag wat ik van de meiden heb gekregen die bij ons op de kamer lagen, erg aardig. Heb daardoor even kunnen skypen en mail kunnen checken. Na het uitchecken gingen wij naar gillespies beach, wat eigenlijk niet heel bijzonder was in boekjes werd het mooier beschreven. Daarna zijn we gestopt bij lake Matheson, jammer genoeg was het bewolkt en stond er wind anders spiegelde het water veel mooier dan wat het vandaag deed. Hierna zijn we doorgereden naar Ross hier wouden we ook overnachten maar toen we daar aankwamen dachten we echt van “is dit het…” en de hostels die we vonden zagen er ook niet al te jofel uit en zijn we maar door gaan rijden naar Hokitika in de hoop dat de hostels beter zijn. De hostel daar zag er gelukkig veel beter uit. Na het eten wouden wij de zonsondergang zien, het was te bewolkt boven de oceaan jammer genoeg. Hierna filmpje gekeken, how high, echt een foute film!! Om 23.00 gingen we naar bed even wezen tanden poetsen e.d. toen ik terug kwam op de kamer merkte ik dat er 2 andere meiden op de kamer lagen die eigenlijk op een andere kamer horen te slapen. Ze zijn op onze kamer gaan liggen omdat een vrouw die bij hun op de kamer ligt loopt te schreeuwen de hele tijd, rondjes loopt, op de muren bonkt, huilt, krijst en behoorlijk heeft lopen zuipen (minstens 2 flessen rode wijn wat ik heb gehoord). Nadat ze dat gezegd hadden hoorde ik de vrouw ook, echt niet normaal, je wilt gaan slapen maar blijft er toch naar luisteren. Na een uur was zij nog steeds bezig en het begon best wel eng te worden. De 2 meisjes besloten om de politie te bellen want dit was echt niet meer normaal als je veel drinkt ga je niet lopen schreeuwen, huilen en tegen de muren aanbonken e.d. Volgens ons allemaal is ze psychisch ook niet in orde… De politie heeft de eigenaar van de hostel gebeld en die is polshoogte gaan nemen. Toen hij er aan kwam bleek dat de vrouw in “coma” lag en was niet meer wakker te krijgen. Hij is in het hostel blijven slapen voor het geval als ze weer gek gaat doen.
Vrijdag 23 november; Na het uitchecken zijn we een schoenen winkel binnen gelopen, ik had nieuwe schoenen nodig en heb nieuwe goede wandel schoenen gevonden! (heb echt spijt dat ik mijn eigen wandel schoenen niet mee genomen heb!). Als eerste zijn we naar Hokitika gorge gereden, wauw wat is het daar ook weer mooi zeg, water zo blauw en helder echt prachtig!! Daarna zijn we naar Kaniere lake geweest. Chris wouw graag naar cowboy paradise in Milltown hij wouw graag schieten en zijn daar dus daar naar toe gereden. Daar aangekomen moesten we even wachten op de eigenaar en zijn we maar gaan lunchen. Chris kreeg eerst uitleg over de geweren en moest eerst proef schieten met een revolver, shotgun en jachtgeweer daarna moest hij dat op tijd doen. Ik wou eigenlijk niet schieten maar de eigenaar liet mij niet gaan voor ik geschoten had met de revolver, wauw echt supergaaf!!! Maar vond het wel eng hoor, heb je zo’n ding in je handen waar je mensen eigenlijk mee kunt doden, wel raar. Hierna hebben wij woods creek track gelopen, dat was een route van 45 min. met allemaal mijnen erin waar ze vroeger goud wonnen. Sommige mijngangen zijn we ook ingelopen. In Greymouth hebben we een hostel geboekt voor 2 nachtjes. ’s Avonds na het eten zijn we even in de jacuzzi geweest, biertje erbij en lekker chillen.
Zaterdag 24 november; vanmorgen om 09.00 uur zijn we vertrokken naar Shantytown dat is een nagebouwd goudmijn dorpje, echt een leuke en interessante ochtend gehad! ’s Middags hier in de stad wezen rondwandelen maar bijna alle winkels zaten al om 13.00 dicht dat was wel een domper. Toen maar lekker wezen luieren in hangmatten. ’s Avonds na het eten zijn we naar de library gelopen voor gratis wifi toen even kunnen watsappen.
Zondag 25 november; Vanmorgen zijn we vertrokken naar Punakaiki, daar zijn we gestopt voor de pancake rocks en blowholes. Echt super mooi! Helaas was het geen vloed meer en konden we van de blowholes weinig zien. Morgen kom ik zeker terug om dit ook te kunnen zien! Hierna zijn we door gereden naar een hostel waar ik de komende 3 nachten blijf slapen. Hier zijn we ook even wezen lunchen. Ik heb afscheid genomen van Chris, hij rijd vandaag door naar Westport, morgen moet de auto terug zijn in Nelson. Vandaag ga lekker op het strand wandelen want het weer begint nu op te klaren en de zon komt weer voor de dag. Ik hoop morgen of overmorgen de Inland pack track te kunnen lopen dat is een wandeling van 27 km wat wel te doen is één dag maar het weer moet wel goed zijn als het heeft geregend staan de rivieren hoog en ik moet er 45 keer doorheen lopen zeiden ze bij het informatie centrum, ben benieuwd!
Mijn plannen voor de komende dagen; ik blijf hier dus 3 nachten slapen in Punakaiki en ga dan weer terug naar Greymouth daar ga ik een trein boeken naar Christchurch (ze zeggen dat het de mooiste treinreis is hier in Nieuw-Zeeland) en ga ik het oosten van het zuider-eiland doen.

  • 25 November 2012 - 10:21

    Jan Keilholtz:

    hallo Sanne wat maak je ons jaloers bij het lezen van je verslagen.wat moet het daar waar je bent erg mooi zijn.
    misschien ooit iets voor ons,ik hoop dat je er nog vele mooie dingen tegenkomt en geniet

    groetjes jan

  • 25 November 2012 - 10:24

    Meggie:

    wat een avonturen! geweldig. ik zoek gelijk met je mee op internet, wat een pracht!
    je zit ook vlak bij "The Lord of the Ring" locaties (als ik het goed begrijp...)
    we kijken nu al uit naar je volgende belevenissen.

    genieten!
    gr. Alfred en Meggie

  • 25 November 2012 - 13:12

    Gerda:

    Hoi Sanne,

    Supergaaf om jou avonturen te lezen.
    Heel veel plezier!! Kijk nu al uit naar je volgende berichtje en prachtige foto's!

    Groetjes Gerard en Gerda

  • 25 November 2012 - 13:22

    Ingrid:

    wat weer een prachtig verhaal en mooie foto's om te zien
    en geniet van de dingen die je nog gaat doen.
    ook ik kijk weer uit naar je nieuwe belevenissen.
    groetjes mama

  • 25 November 2012 - 13:32

    Erikenjeanet:

    heej sanne super verhaaltje weer om te lezen ! en zie ik het nou goed zit er een foto tussen op de poepdoos? :) groetjes erik en jeanet we kiekn uut naar de volgende !

  • 25 November 2012 - 15:16

    Agnes En Paul:

    Hee Sanne, wat ziet dat er allemaal cool uit zeg.

    Ik dacht aan de foto's van Daniek uit Australie die waren mooi maar dit ziet er net zo mooi uit.
    Leuk je verslag te lezen ,je maakt dingen genoeg mee.

    Wij blijven je volgen, nog heel veel plezier ,groetjes Paul en agnes.

  • 26 November 2012 - 13:32

    Celine:

    Heee!

    Wauw, al weer zoveel leuke dingen gedaan daar! Ik ben ook wel een beetje jaloers op je hoor!
    Geniet van de komende tijd en ik kijk weer uit naar je volgende foto's en verhaal.

    Xxx Celine

  • 26 November 2012 - 17:39

    Dorien:

    Stoer hoor! :D

  • 27 November 2012 - 23:15

    Hillie Wagemans:

    Ha die Sanne, heel leuk om te lezen wat je daar allemaal doet. Enneh...vrijwillig 27 km lopen? Tjonge, dat moeten de RSA-ers horen, haha!! Veel plezier!

  • 05 December 2012 - 15:13

    Anton En Gerda:

    hoi sanne,
    wat een belevenissen in een prachtige omgeving.
    ik wou dat ik 20 was en zo kon reizen.
    dat je al een maand weg bent,het is niet te geloven.
    geniet er maar van;het is zo voorbij.
    maak maar vooral veel foto's, kan nooit teveel zijn.
    veel plezier en tot later.
    grotjes,anton en gerda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 29 Aug. 2012
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 17982

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2012 - 03 Februari 2013

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: